“Het minst leuk was dat we moesten stoppen.”

Misschien wel het allerbelangrijkste: wat hebben de leerlingen geleerd en wat vonden ze van GOgroep8?

verwachte_winst  samenwerken

“We hebben geleerd om samen te werken.”
“Het minst leuk was dat we moesten stoppen.”
“Ik heb geleerd goed met geld om te gaan.”
“Het leukste vond ik het ontwerpen van de flyers en het logo. En het echt gaan werken.”

overtuigen  overtuigen2

“Ik heb geleerd dat geld verdienen niet zo makkelijk is.”
“Het was soms weer leuker en soms niet.”
“Ik weet nu dat ik heel graag een eigen bedrijf wil.”
“Ik heb geleerd wat boekhouding betekent.”

ontwerpen  rollenspel

“Ik heb geleerd dat je, ook al zijn jullie goede vriendinnen, ook serieus moet zijn.”
“Ik weet nu dat je meer moet doen om een bedrijf te starten dan het lijkt.”
“Ik weet nu hoe je je moet voorbereiden en hoe je een workshop maakt.”
“Je leert de taken wel goed verdelen.”

bestelformulier  touwtime

“Ik heb geleerd hoe je goed folders maakt, hoe je armbandjes maakt en hoe je dat aan anderen leert.”
“Ik heb geleerd dat je simpel moet beginnen.”
“Ik heb geleerd dat je veel moet samendoen, want dat is leuk en handig.”
“Als iets niet lukt, stop ermee. Dat is ook ondernemen.”

    babysitbabes  ice world 01  icetime2

“Ik heb geleerd te verkopen en te plannen.”
“Ik heb geleerd dat je moet doorzetten.”
“Je moet wel motivatie hebben.”
“Ik heb gekeerd dat je met iets kleins iets heel groots kan bereiken.”
 

Dit zeiden de docenten:

“Als docent vind ik het leuk dat je creatief leert denken, sociale vaardigheden traint en de ‘echte’ wereld verkent.”
“Het is een realistische/actieve werkvorm waarbij de leerlingen in aanraking komen met 21-eeuwse vaardigheden.”
“Het was mooi om te zien hoe de leerlingen aan het werk waren. Zelfstandigheid en enthousiasme. Leuk welke bedrijfjes eruit zijn gekomen.”
“Het geeft ruimte om andere kwaliteiten te laten zien.”
“Er wordt een enorm beroep gedaan op het onderling, zelfstandig oplossen van problemen bij de kinderen, op het gebied van samenwerken, anderen de ruimte laten, acceptatie en teleurstellingen.”
“Tijdens GOgroep8 is er geoefend met feedback geven, dit was anders niet aan bod gekomen.”

Ook vroegen we docenten in hoeverre de leerlingen nieuwe ervaringen en inzichten hebben opgedaan op 21-eeuwse vaardigheden. De antwoorden op deze vraag zijn weergeven in onderstaand schema.

schema2